Po trwającej blisko trzy miesiące przerwie szczecińska filharmonia zaprasza w piątek, 21 maja o godzinie 19:00 na koncert z udziałem publiczności. Bilety w cenie 45-55 zł można kupić za pośrednictwem strony filharmonia.szczecin.pl. Bilety w kasie Filharmonii będą dostępne od 21 maja, od godz. 10:00. Koncert będzie także transmitowany na LiveFilharmonia.szczecin.pl. Dostęp do platformy kosztuje 10/20 zł.

W.A. Mozart napisał dwadzieścia dwie opery, z czego dziesięć jako nastolatek. Dzięki fenomenowi ich niezwykłej świeżości i aktualności, który utrzymuje się do dzisiaj, okrzyknięty został najlepszym kompozytorem operowym wszechczasów. Prawdziwy rozkwit twórczości operowej nastąpił po jego przeprowadzce do Wiednia. Mając kłopoty ze znalezieniem stałej pracy, Mozart zarabiał na życie, komponując opery. W większości komentowały one ówczesne życie społeczne.

Mozart miał przede wszystkim niezwykły dar do trafnego wybierania tekstów, które przeistaczał w libretta oper. Jedną z najbardziej udanych decyzji było zajęcie się sztuką Pierre’a de Beaumarchais „Wesele Figara” – przezabawną i kontrowersyjną panoramą społeczeństwa, w której bohaterowie kierują się niezwykle realistycznymi motywacjami wcześniej niepokazywanymi na scenie. Rok po tej premierze praska opera zamówiła u Mozarta utwór z okazji ślubu arcyksiężnej Marii Teresy, siostrzenicy cesarza Józefa II. Jako historię godną oprawy świętego związku kompozytor wybrał losy najgorszego maniaka seksualnego w dziejach – Don Juana. Tak powstała opera „Don Giovanni”, która z miejsca okazała się w Pradze gigantycznym sukcesem.

W ostatnim roku swojego życia Mozart skomponował „Czarodziejski flet” do historii o dobru i złu, odkupieniu dzięki cnocie i Królowej Nocy. Trudno by nam było w przekonujący sposób streścić zawiłe losy wszystkich fantastycznych bohaterów (i ich jeszcze bardziej fantastycznych zachowań), ale na końcu światło, dobro, mądrość, piękno i miłość tryumfują (w operach to niezwykle rzadkie), co oprócz słynnych arii przyczyniło się do zyskania miana najpopularniejszej opery w dziejach.

W przygodę z najdoskonalszymi ariami mozartowskich oper zabierze nas Aleksandra Olczyk, która w 2021 roku zadebiutuje jako Królowa Nocy w Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Z wielkim powodzeniem wykonywała tę rolę już w Teatro Real, Opéra de Lille, Helsińskiej Operze Narodowej, berlińskich Deutsche Oper i Komische Oper, Badisches Staatstheater Karlsruhe i Hessisches Staatstheater Wiesbaden, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Operze Nova, Joburg Opera w Johannesburgu, na Mozart Festival w nowojorskim Lincoln Center oraz na festiwalach w Perth i Adelajdzie w Australii. Stale współpracuje z reżyserami i dyrygentami, takimi jak Christopher Alden, Nicola Brieger, Barrie Kosky, Ivor Bolton czy Gabriel Chmura. Aleksandra Olczyk w 2020 roku otrzymała tytuł Koryfeusza Muzyki Polskiej. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie poprowadzi Rune Bergmann.

Program

1. Wolfgang Amadeus Mozart - Uwertura do opery „Don Giovanni” KV 527

2. Wolfgang Amadeus Mozart - Aria Królowej Nocy Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen z II aktu opery „Czarodziejski flet”

3. Wolfgang Amadeus Mozart - Uwertura do opery „Czarodziejski flet” KV 620

4. Wolfgang Amadeus Mozart - Aria Królowej Nocy O zittre nicht - Zum Leiden z I aktu opery„Czarodziejski flet”

5. Wolfgang Amadeus Mozart - Uwertura do opery „Wesele Figara” KV 492

6. Wolfgang Amadeus Mozart - Aria Zuzanny Deh vieni non tardar, o gioa bella z IV aktu opery„Wesele Figara”

7. Wolfgang Amadeus Mozart - Symfonia nr 25 g-moll KV 183


Koncert Vivat Mozart już w piątek 21 maja o godzinie 19:00 w złotej sali symfonicznej Filharmonii. Bilety w cenie 45 - 55 zł można kupić za pośrednictwem strony filharmonia.szczecin.pl. Bilety w kasie Filharmonii będą dostępne od 21 maja od godz. 10:00.Koncert będzie także transmitowany na LiveFilharmonia.szczecin.pl. Dostęp do platformy kosztuje 10/20 zł.