Działa w nowym budynku od ponad 5 lat, oprócz wielu setek koncertów dla dorosłych i dzieci, festiwali muzycznych, wystaw i ekspozycji oraz akcji performerskich uruchomiła także własne wydawnictwo. Wydaje ono książki (dla dzieci) i płyty z nagranymi koncertami zespołów oraz artystów, którzy wystąpili w Szczecinie.

Dyrekcja i animatorzy imprez dla najmłodszych poświęcają wiele uwagi widowni dziecięcej. Dla tych najmłodszych słuchaczy i czytelników, a może dopiero kandydatów na słuchaczy pod auspicjami Filharmonii ukazała się książka pt. "IDĘ DO FILHARMONII" autorstwa Aleksandry Grzesiek, zilustrowana przez Joannę Bartosik. Cała książka w kolorze żółtym (okładka i kartki, na których wydrukowano treść i pomieszczono zabawne ilustracje) jest zrobiona z grubego kartonu co wróży jej długi żywot - odporność na „zaczytanie” przez maluchy. Ilustracje w książce przedstawiają różne instrumenty muzyczne i wydawane przez nie odgłosy oraz ludzi wychodzących z budynku. Dziecko oglądając tę książkę uczy się także mówić przyswajając nie tylko nazw instrumentów, bo poznaje i ma szanse zapamiętania ich kształtu, a także dźwięków jakie wydają. Poza tym książka jest nieduża, lekka i poręczna - dziecko może ją trzymać samodzielnie w dłoniach. "IDĘ DO FILHARMONII" jest wspaniałym prezentem dla przyszłych słuchaczy, ma walory nie tylko plastyczne i wychowawcze, ale także, co cenne – walory edukacyjne.

Kolejnymi pozycjami godnymi uwagi są wydane przez Filharmonię płyty.

Pierwsza z nich, to ta na której znajduje się nagrana 7-8 stycznia tego roku w Sali Symfonicznej Filharmonii muzyka Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Atom String Quartet. Dawid Lubowicz, (skrzypce/violin), Mateusz Smoczyński (skrzypce/violin ), Michał Zaborski (altówka/viola) i Krzysztof Lenczowski (wiolonczela/cello) sięgnęli po muzykę najwybitniejszego polskiego kompozytora naszych czasów, wykonując głównie utwory kameralne i solowe na instrumenty dęte z młodzieńczego okresu twórczości Pendereckiego, przeplatając je późniejszymi „Trzema utworami w dawnym stylu”.

Atom String Quartet

Płyta pt. „Żeleński Sonaty Rutkowski” zawiera Sonatę F- dur op.30 na fortepian i skrzypce oraz Sonatę c-moll op.5 na fortepian i skrzypce. Sonata F- dur Żeleńskiego została opublikowana w 1878 roku, a jej prawykonanie nastąpiło rok później podczas tzw. środy muzycznej w salonie wielkiej admiratorki polskiej muzyki kameralnej Marceliny z Radziwiłłów Czartoryskiej. Recenzenci muzyczni podkreślali, że Sonata wymaga od wykonawców „ogromnej dojrzałości muzycznej oraz umiejętności myślenia wielkimi planami formalnymi. Utwór można polecać raczej wytrawnym kameralistom niż solistom, gdyż nie znajdą tam oni pola do indywidualnego popisu”. Zarówno sonatę W. Żeleleńskiego jak i sonatę A. Rutkowskiego na płycie wykonują Paweł Maślanka (skrzypce) i Anna Paras (fortepan).

Żeleński Sonaty Rutkowski

Ostatnia w tym roku płyta wydana przez szczecińską Filharmonię to sonaty angielskich kompozytorów tworzących w ub wieku - Rebecci Clarke i Arnolda Baxa. Sonata na altówkę i fortepian Rebecci Clarke to jej najważniejsze i najbardziej znane dzieło, została zaprezentowana na konkursie kompozytorskim w 1919 roku … pod męskim pseudonimem. Zaskoczone jury oraz wielu uznanych kompozytorów, gdy okazało się, że jej autorką jest kobieta, nie dało wiary i przypuszczało, że jest to utwór szwedzkiego kompozytora Ernesta Blocha wydany pod kobiecym pseudonimem. Fakt ten (jak komentowała Rebecca Clarke) dawał wyobrażenie jaka była społeczna pozycja kobiet - kompozytorek przed stu laty. Natomiast Sonata na altówkę i fortepian (powstała w 1922), angielskiego kompozytora i poety sir Arnolda Baxa jest mało znana, cały dorobek Baxa popadł w zapomnienie jeszcze za jego życia. Renesans jego muzyki rozpoczął się ok. 30. lat po jego śmierci (1953), muzycy chętnie wykonują jego pieśni, utwory muzyki chóralnej, kameralnej i fortepianowej, poematy symfoniczne i siedem symfoni. Ten okazały dorobek uczynił z niego jednego z najważniejszych kompozytorów brytyjskiej muzyki symfonicznej. Obie sonaty na płycie wykonują: Magdalena Micke (altówka) i Anna Paras (fortepian).

Rebecca Clarke i Arnold Bax

Tekst i foto: H. Kwiatkowska